Huishoudelijk reglement/handboek
1 Inleiding
Dit reglement/handboek is onderdeel van de T.R.M.C.-statuten en geld voor alle leden, aspirant-leden, kandidaat-leden, ereleden, en gastvliegers die zich op de locatie van de Twentse Radio Modelvlieg Club bevinden of daar activiteiten willen ontplooien. Wij leggen in dit reglement c.q. handboek o.a. gedragsregels en procedures vast om een veilige situatie voor vliegers, gasten en omwonende te creëren en informatie die in de tijd kan veranderen (na akkoord ledenvergadering) maar geen statutaire wijziging vereisen.
De regels in dit document beschrijven de normale situatie. Indien er een geregistreerd (bij de gemeente Enschede) evenement plaatsvindt kunnen extra c.q. andere regels van toepassing zijn om veiligheid gedurende het evenement te garanderen. Dit zal door het bestuur separaat gecommuniceerd worden aan de betrokkenen.
Dit document refereert naar:
- Statuten vereniging Twentse Radio Modelvlieg Club
- Akoestisch onderzoek
- Privacy statement Twentse Radio Modelvlieg Club (AVG)
Deze documenten kunnen op onze website (na inloggen) ingezien worden.
Dit document is opgedeeld in de volgende hoofdstukken:
- Verantwoordelijkheden van het bestuur.
- Contributie
- Verzekering
- Algemene regels
- Procedures op het veld
- Procedure keuring toestellen
- Brevet eisen
- Reglement vlucht uitvoering
- Veiligheid managementsysteem
- Procedure melding van voorvallen en incidenten
1 Verantwoordelijkheden van het bestuur.
De verantwoordelijkheden van het bestuur zijn geregeld en gedocumenteerd in de statuten van onze vereniging. De statuten zijn geactualiseerd en op 19 januari 1968 bij de notaris belegd.
Zie “Statutenwijziging vereniging Twentse Radio Modelvlieg Club”.
2 Contributie
De hoogte van de contributie is afhankelijk van wanneer je tot de club toetreedt.
Toetreding in | JAN t/m JUL | AUG t/m OKT | NOV t/m DEC |
Leden | € 75,00 | € 37,50 | € 18,75 |
Jeugdleden 14-18 jaar | € 37,50 | € 18,75 | n.v.t |
Jeugdleden tot 14 jaar | € 25,00 | € 12,50 | n.v.t. |
Donateurs | € 35,00 | € 35,00 | € 35,00 |
In het eerste kwartaal in het nieuwe verenigingsjaar (1 januari) verzoekt de penningmeester per E-mail of schriftelijk de leden de voor dat jaar vastgestelde contributie vóór 1 april in dat jaar te voldoen. Na deze periode stuurt de penningmeester een herinnering om uiterlijk binnen 14 dagen de contributie alsnog te voldoen. Na deze 14 dagen kan de penningmeester namens het bestuur, nadat de betaling niet is voldaan besluiten het lidmaatschap te beëindigen door dit schriftelijk aan de betrokkene mede te delen.
Het bestuur is gemachtigd een conditionele leden stop af te kondigen (b.v. uitzondering jeugd leden). Indien het potentiële nieuw lid dit wenst, kan hij/zij op een wachtlijst geplaatst worden. Wanneer de ledenstop beëindig wordt zullen eerst de leden op de wachtlijst benaderd worden voordat er nieuwe leden worden toegelaten.
3 Verzekering
De vereniging verplicht haar leden het lidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). Bij het lidmaatschap zit een verzekering voor schade aan derden niet zijnde een modelvliegtuig dus daarnaast draagt een lid zorg voor een eigen aansprakelijkheid verzekering ter dekking van schade aan derden tgv het uitoefenen van de modelvliegsport.
In de verzekering van de club is aansprakelijkheid van de leden beperkt meeverzekerd voor zover zij optreden in de hoedanigheid van lid van de vereniging en voor zover zij dit risico niet elders hebben verzekerd. Niet verzekerd is de aansprakelijkheid van de leden ten opzichte van elkaar voor schade toegebracht tijdens de modelvliegsport. De aansprakelijkheid voor schade door of verband houdend met modelvliegtuigen is uitsluitend verzekerd wanneer de vliegtuigen zijn opgestegen van ons eigen terrein.
4 Algemene regels
De onderstaande regels zijn voor iedereen van toepassing die zich op de faciliteiten van de T.R.M.C. bevindt.
- Eenieder die gebruik maakt van de T.R.M.C.-faciliteiten dient deze regels te kennen en te volgen.
- Het is ten strengste verboden om onder invloed van alcohol en/of verdovende middelen te vliegen. Het “Fit to Fly” protocol is daarbij leidend.
- Alcohol: Het gebruik van alcohol is niet toegestaan tijdens het besturen van een vliegmodel. Gebruik van alcohol korter dan 10 uur voor aanvang van activiteiten is ook niet toegestaan.
- Drugs: Soft- Hard -drugsgebruik niet toegestaan op het terrein van de T.R.M.C..
- Medicijnen: De voorschrijvende arts dient geconsulteerd te worden over de invloed van het desbetreffende medicijn op de vliegactiviteiten.
- Bij overtredingen kan het bestuur zonder pardon het lidmaatschap opzeggen en/of onmiddellijke toegang tot de faciliteiten ontzeggen.
- Een vlieger dient ervoor te zorgen dat aan alle wettelijke bepalingen voor registratie en certificaten voldaan is. Verder dient een vlieger de wet (van toepassing voor modelvliegen) te kennen en ernaar te handelen.
- De opslagcontainer en schuilplek is voor leden onbeperkt geopend. Een sleutel of code is beschikbaar voor leden die meer dan 1 jaar lid zijn (uitzondering zijn onze jeugdleden) en de sleutel of code kan na 1 jaar lidmaatschap aangevraagd worden bij de materiaalbeheerder.
- Vliegen mag elke dag zolang de licht/weersomstandigheden toestaan dat er veilig gevlogen kan worden. Er gelden enkele uitzonderingen:
Uiterlijk tot zonsondergang kan er gevlogen worden.
Het vliegen is alleen toegestaan met modelvliegtuigen/helikopters voorzien van een elektromotor of met zweefvliegmodellen
- Gastvliegers mogen uitsluitend van de T.R.M.C. -faciliteiten gebruik maken als ze van het bestuur toestemming hebben.
- Er wordt uitsluitend met goedgekeurde modellen gevlogen. Dit geldt ook voor modellen van gastvliegers.
- Instructeurs of bestuursleden hebben altijd de bevoegdheid om per onmiddellijk een vliegverbod op te leggen indien een aspirant-lid, lid of een gastvlieger onveilig vliegt en/of zich niet aan de gestelde regels houdt.
- Parkeren is uitsluitend toegestaan in de daarvoor bestemde parkeervakken.
Het middengedeelte van de parkeerplaats dient men vrij te houden voor alle hulpdiensten (Brandweer, Ambulance).
- Roken is (wettelijk) verboden in de opslagcontainer.
- Vliegmodellen na gebruik meenemen naar huis. Niet in de schuilplek of opslagcontainer laten staan. Deze goederen zijn niet verzekerd en het bestuur en vereniging neemt geen verantwoordelijkheid voor beschadigingen die kunnen optreden.
- Incidenten, overtredingen of duidelijk afwijkende situaties dient men direct te melden bij het bestuur.
5 Procedures op het veld
De T.R.M.C. is in het bezit van een eigen veld en geregistreerd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
De gemeente Enschede heeft ons een vergunning verleent waardoor wij op dit veld binnen de regels van deze vergunning onze hobby mogen uitvoeren.
De volgende regels zijn van toepassing:
- Er mag uitsluitend met toestellen gevlogen worden die voldoen aan de kwaliteitsnormen
gevlogen worden door een gekwalificeerde piloot (Zie 4 Procedure keuring toestellen en 5
Brevet eisen).
- Taxiën in de pits of buiten de T.R.M.C.-faciliteiten is ten strengste verboden.
- Het gebruik van zogenaamde “smokers” is niet toegestaan.
- Voor FPV-modellen dient de piloot ervoor te zorgen dat er een spotter naast hem staat die de
- omgeving in de gaten houdt en de modelbestuurder informeert over actuele situatie.
- Er mag onder geen beding gevlogen worden boven mensen of bebouwing.
- Een model mag uitsluitend binnen het daarvoor bepaalde gebied gevlogen worden. Zie
- daarvoor de vliegkaart, aanwezig in het de opslagcontainer, waarop het vlieggebied aangegeven is.
- De piloten die op dat moment aan het vliegen zijn staan gegroepeerd aan de zijkant van het veld, zodanig dat men vliegbewegingen niet belemmerd en er onderling gecommuniceerd kan worden over intenties en situaties.
- De piloot moet voor start van vlucht de omgeving inschatten om te bepalen of er veilig gestart en gevlogen kan worden:
- Waar deze modellen zich bevinden en welke route deze nemen (kan ik veilig starten).
- Start richting is standaard tegen de wind in, andere situaties uitsluitend in overleg met alle aanwezige vliegers, of DUIDELIJK aangegeven indien het model reeds in de lucht is
- Bij start en landing moet de piloot duidelijk aangeven wat de intentie is (roep START of
LANDING).
- Indien een toestel is gecrasht op een belendend perceel dienen de onderdelen
Onmiddellijk en volledig verwijderd te worden. Bij schade aan/op het belendende perceel dient uiteraard de eigenaar benaderd en geïnformeerd te worden.
- Een kort bericht naar het bestuur die het voorval schets zodat het bestuur op een goede manier kan reageren op vragen of klachten.
Melden bij Twente Airport
Voordat er gevlogen kan worden dient de eerste vlieger de Twente Airport hiervan op de hoogte te stellen via tel nr. 0621342953. Tevens dient hij/zij het registratieformulier in de schuilplek in te vullen, Ook is er een QR code op de schuilplek aanwezig die gescand kan worden met een mobile telefoon, vul je gegevens en click op verzenden, uw aanwezigheid is ook hiermede geregistreerd.
Er hoeft geen logboek bijgehouden te worden over de gemaakte vluchten.
Het veld wordt gemaaid door de materiaalbeheerder of door het bestuur aangewezen personen.
QR-code t.b.v. registreren modelvliegtuigen
6 Procedure keuring toestellen
De eigenaar van een model dient er zelf voor te zorgen dat een model minimaal eenmaal per jaar of na structurele veranderingen gekeurd wordt.
Voor modellen van gastvliegers geldt dat deze ter plekke beoordeeld en goedgekeurd moeten worden.
In de vergunning is geregeld waar wij als vereniging aan moeten voldoen om onze vergunning te behouden.
Dit betekent het volgende:
- Elk toestel moet eenmaal per jaar (of na structurele wijzigingen) gekeurd worden. Een
dergelijke keuring wordt door het betreffende gebrevetteerd lid zelf uitgevoerd met assistentie van een ander gebrevetteerd lid dat kundig is in de betreffende categorie vliegmodel. Het bestuur beoordeelt (op basis van incidenten en observatie) of er verdere ondersteuning of actie nodig is om een veilige situatie af te dwingen.
- De geluidsproductie moet ook voldoen aan de norm. Hiervoor dient eenmaal per jaar, of na
- structurele wijzigingen aan motor/propeller, een geluidsmeeting gedaan te worden. De procedure staat in het “Akoestisch onderzoek”. De test procedure en een geijkte decibelmeter is in het clubgebouw aanwezig en als bijlage in dit document beschikbaar.
- Je mag uitsluitend met technische apparatuur (zenders, ontvangers, etc.) vliegen die voldoen aan de Europese CE norm en wettelijk toegestaan zijn in Nederland.
- Er mag alleen met toestellen gevlogen worden die technisch, mechanisch, elektrisch, en geluid technisch voldoen.
7 Brevet eisen
De instructeurs nemen een test af waarbij een lid duidelijk moet demonstreren dat hij/zij het vliegtuig in de gevraagde categorie betrouwbaar en veilig kan besturen. Het lid moet demonstreren dat hij/zij zelfstandig kan starten, gevraagde vliegpatronen kan vliegen en veilig kan landen.
De instructeurs zijn aangewezen door het bestuur en voeren de volgende activiteiten uit:
- Vaststellen basisniveau nieuwe leden
- Geven van vaardigheidstraining aan leden om een categorie vliegtoestellen veilig en
vertrouwd te besturen
- Op verzoek van individuele leden of bestuur om een aantal opfris vaardigheidslessen in een
bepaalde categorie vliegtoestellen
- Het afnemen van een vaardigheidstest. Een dergelijke test wordt altijd door twee instructeurs
afgenomen. Alleen een unaniem akkoord van beide instructeurs leidt tot een vliegbrevet voor de betreffende categorie. Na het behalen van een vliegbrevet mag het lid zonder begeleiding een model van de betreffende categorie zelfstandig besturen.
De badge van het betreffende lid wordt aangepast zodanig dat het duidelijk is welke categorie vliegtuig het lid mag besturen.
8 Reglement over vlucht uitvoering
Onze vluchten hoeven niet geregistreerd te worden. De piloot moet ervoor zorgen dat hij/zij fit is om een geplande vlucht uit te voeren, in het bezit is van een vliegbrevet voor de betreffende vliegtuig categorie, dat hij/zij een betrouwbaar en goedgekeurd vliegtoestel gaat vliegen.
Fit zijn betekent in de context zowel medisch/lichamelijk/geestelijk in goede conditie om het toestel te besturen, maar ook uitgerust met de noodzakelijke certificaten (b.v. Exploitatievergunning en minimaal A1/A3 brevet).
De piloot zal zich in alle gevallen de omgeving goed in de gaten moeten houden (gedurende start, vlucht, en landing) zodanig dat er veilig gestart/gevlogen/geland kan worden. Een spotter vragen naast je te staan gedurende vlucht is voor FPV verplicht maar voor ander soorten modellen gewoon aan te raden. De spotter kan de bredere omgeving in de gaten houden terwijl je zelf je volledig op je toestel kan concentreren.
Gedurende de vlucht dien je binnen het vlieggebied te blijven (zie bijlagen) en de wettelijke maximale hoogte in de gaten te houden.
9 Veiligheid managementsysteem
Het veiligheid managementsysteem van de T.R.M.C. kent verschillende aspecten:
- Introductie in de vereniging
- Normering
- Controle
Ad 1:
Eenieder kan in principe lid worden. Elk lid krijgt formeel de status “Aspirant lid”. Na een jaar bepaalt het bestuur of een dergelijk lid de formele status “Lid” krijgt. Gedurende dat eerste jaar zijn er beperkingen van toepassing. Algemene beperkingen en individuele beperkingen zijn van toepassing (Zie statuten).
Een onvoldoende ervaren lid (geen ervaring algemeen OF ervaren vlieger maar geen ervaring in de besturing van een bepaald vliegtuigen type) krijgt een instructeur toegewezen die tot taak heeft het lid door middel van les/instructie/oefening naar het juiste vaardigheid niveau te begeleiden (zie 7 Brevet eisen).
Het bestuur bepaald uiteindelijk of het aspirant-lid de volwaardig lid status krijgt.
Elk lid kan om assistentie (een paar extra sessies) vragen om zijn/haar kwalificatie/vaardigheid op een bepaald gebied te verbeteren.
Ad 2:
Via brevettenring wordt bepaald of een individueel lid het juiste ervaringsniveau heeft om zelfstandig en vertrouwt een modelvliegtuig te besturen (Zie 7 Brevet eisen)
Via keuring wordt bepaald of een vliegtuig geschikt is om veilig en vertrouwd gevlogen te worden (zie 5. Procedure keuring toestellen).
Het bestuur bepaalt of een potentiële gastvlieger toestemming krijgt te vliegen op onze baan. De gastvlieger zal hiervoor een formulier moeten tekenen waarin hij/zij aangeeft te beschikken over de juiste verzekeringen, kwalificaties en begrijpt welke beperkingen er op de TRMC-faciliteiten van toepassing zijn.
Het bestuur bepaalt of een lid, aspirant-lid, of gast-vlieger, het minimale vaardigheid niveau (nog) heeft om zelfstandig te vliegen. Bepaalt een instructeur dat dit niveau niet (meer) aanwezig is dan mag het lid, aspirant-lid, of gastvlieger niet meer zonder begeleiding van een instructeur vliegen. De instructeur kan uiteindelijk het dagelijks bestuur vragen een algeheel vliegverbod op te leggen.
Ad 3:
Via melding incidenten zal het bestuur het incident beoordelen en waar nodig maatregelen nemen (Zie 10 Procedure melding van voorvallen en incidenten)
10 Procedure melding van voorvallen en incidenten
Elk lid zal crashes c.q. incidenten moeten melden bij het bestuur. Dit door middel van een korte notitie met daarin een beschrijving van het incident. Het bestuur beoordeeld de melding en zal een aantal acties nemen.:
- Beoordelen of er maatregelen genomen moeten worden om herhaling te voorkomen
- Definiëren van de maatregelen en/of acties en de uitvoeren
- Bestuur bepaald of de vereniging melding dient te maken bij de INLR/RDW
Bijlagen:
Maximaal aantal vliegbewegingen:
Vliegzones:
Meet protocol:
Er is een praktisch protocol opgesteld dat door de gemeente impliciet geaccepteerd is.
Dit ziet er als volgt uit:
Meetafstand tot het model, 10 meter, waarbij het toestel wordt vastgehouden.
- Meethoogte, op grondniveau van grasveld in open veld (verwijd reflectie van
bv schuilplek)
- Motor op vol vermogen
- 1 meting evenwijdig en 1 meting loodrecht aan het vliegtuig (wind in de rug)
- Neem het gemiddeld van beide meetresultaten
Om te voldoen aan de norm dient het gemiddeld lager of gelijk te zijn dan de relevante waarde uit onderstaande tabel.